שיטות לניהול משימות
1. תהליך העבודה
מטרה:
השגת שליטה על המשימות וההתחייבויות
- איסוף
"פריקת" כל המשימות אשר בראשנו אל תוך "סל" (וירטואלי או אלקטרוני), לפחות אחת לשבוע. - עיבוד – שתי אפשרויות פעולה:
- אם המשימות יכולות להתבצע כעת (בפחות מ – 2 דקות) – בצע אותן!
- אם לא: העבר לביצוע של אחר, השאר לביצוע מאוחר יותר, תייק או זרוק.
- ארגון
מערכת רשימות מומלצת:- פרויקט = כל משימה שדורשת יותר מפעולה אחת להשלמתה. כל פעם תיקבע הפעולה הבאה לביצוע, עד להשלמת המשימה . (לדוגמא: סקר שביעות רצון בקרב העובדים. הפעולה הנדרשת: משיכת רעיונות מהאינטרנט).
- המתנה – כשמשימה הוטלה לביצוע של אדם אחר/ המתנה לתאריך.
- יום אחד – דברים שצריכים להתבצע מתישהו אך לא מיד.
- בקרה
סקירה ומעקב אחר רשימות הפעולות והתזכורות.
2. מודל 6 המיקודים
מטרה:
הערכת מצב למטלות ולהתחייבויות.
פעולה נוכחית >>> פרויקט נוכחי >>> תחום אחריות >>> מטרות שנתיות >>> חזון ל5 שנים >>> מטרות לחיים
- מבצעים סקירה שבועית תוך התמקדות ברמות שונות.
- הפרספקטיבה שמתקבלת מסקירה זו צריכה להשפיע על קביעת סדר העדיפויות של המשימות וההתחייבויות שנאספו במהלך עיבוד תהליך העבודה.
- במהלך הסקירה השבועית, ממקמים את המשימות ברשימות המתאימות.
לדוגמא – כל הדברים שיש לעשות בתחילת פרוייקט, או כל שיחות הטלפון שיש לבצע.
3. שיטת התכנון הטבעי
מטרה:
פירוק פרויקט למטלות קונקרטיות וספציפיות.
המודל כולל 5 שלבים:
השלבים | דוגמ' |
---|---|
1. הגדרת המטרה והעיקרון | החלפת התפקיד של המזכירה |
2. הגדרת התוצאות הרצויות של הפרויקט | שלמזכירה יהיה תפקיד קבוע של רישום תלמידים |
3. סיעור מוחות | ארגון רשומות משפחות התלמידים הפוטנציאלים זיהוי יכולות שיווק, צורך בהדרכה, אפיון המשפחה |
4. הפקת תוכנית פעולה | ארגון הרשומות, הדרכה לשיווק, הדרכה לרישום וארגון המידע בצורה ממוחשבת |
5. ביצוע סדר הפעולות | ארגון רשומות התלמידים, הדרכה, למידה סימולטיבית של תסריט השיחה, ארגון המידע במחשב וכו. |
4. מודל דיוויד אייזנהאואר
מטרה:
זיהוי דחוף/חשוב ומה עושים עם ההגדרות
כלי ממיין לרישום משימות לפי שני קריטריונים: דחיפות וחשיבות
ד ח ו ף |
|
||||
חשוב |
- עליכם למקם את המשימות השונות בחלונות המתאימים.
- כך תוכלו לסדר לעצמכם את המשימות שצריך לבצע קודם, אל מול המשימות שניתן לבצע מאוחר יותר.
- כללים:
- מה שדחוף – אפילו אם לא חשוב – וניתן לבצע במיידי, מבצעים מיד – מיידי = כמה דק'.
- חשוב ודחוף – בסדר עדיפות ראשון
- חשוב ולא דחוף – להקצות זמן עם התחייבות חיצונית – להתחייב למישהו חיצוני על 'סיפוק הסחורה' ביעד קצוב.
- לא דחוף ולא חשוב – לנסות להיעזר בשליחים.
5. מודל הפרמידה ההפוכה- גיטי ויספלד
מטרה:
סדר פעילות זהה בפרק זמן שונה
כשאנחנו בונים משימה, אנחנו למעשה עולים בפירמידת השלבים.
לפי הסדר הבא – עלינו:
- להכין = לארגן את החומרים
- לפעול = לבצע
- לסדר = אחרי הפעולה
- לעקוב = לוודא סיום והגשמה
בעצם, אם נהפוך את הפירמידה,
ונקדיש יותר זמן ומחשבה להכנה –
תישאר לנו מעט עבודה בשלב הסיום והבקרה: